Overzicht in het doolhof van Social Media

29 dec

Social Media, we kunnen er niet meer om heen. Bijna iedereen heeft meerdere social media accounts en ook het (facilitaire) bedrijfsleven heeft het ontdekt, zoals u in de rechter kolom (Twitterfeed) van mijn blog kan zien. Social Media bied veel mogelijkheden en kansen, maar kan veel tijd en geld kosten of zelfs negatieve publiciteit opleveren. Hoe ga je hier als bedrijf mee om in de huidige snelle samenleving?

Huidige situatie

Volgens een onderzoek van Pondres vindt 78% van de respondenten de inzet van social media voor het bedrijf waar zij werkzaam zijn belangrijk tot zeer belangrijk. Inmiddels zegt 65,6 procent van de bedrijven social media daadwerkelijk in te zetten om bepaalde doelen te bereiken. PR en het verbeteren van het imago worden hierbij als hoofddoelen benoemd, een duidelijke focus op marketing. Conclusie is dus dat het bedrijfsleven zeker actief is, echter ontbreekt het vaak aan een duidelijke visie of strategie. Slechts 32% van de bedrijven geeft aan een duidelijke strategie te gebruiken op het gebied van social media. De overige bedrijven hebben verschillende argumenten voor het ontbreken van deze strategie. Vaak is het niet duidelijk wie er verantwoordelijk is voor het beheer of ontbreekt het aan voldoende kennis of tijd.

Kansen voor bedrijven

Voor ieder bedrijf zijn er mogelijkheden en uitdagingen op de sociale media, ongeacht de branche. De manier zal echter per branche, zelfs per bedrijf verschillen. Creativiteit, acties (liefst voordeel gerelateerd) en consistentheid zijn manieren om succesvol te zijn op de sociale media. Door de verantwoordelijkheid binnen het bedrijf duidelijk te definiëren en doelen te stellen kun je werken aan een social media beleid wat essentieel is om resultaat te boeken. Het gebruik van tools is hierin vaak een uitkomst. Een handige social media tool is SocialReady waarop je simpel alle verschillende social media accounts en activiteiten kunt beheren, analyseren en monitoren. Een groot voordeel tegenover andere tools is de marketing/technische benadering, waardoor je er bijvoorbeeld ook nieuwsbrieven mee kunt versturen of Google analytics kunt koppelen aan SocialReady. Het is mogelijk om een gratis proefaccount af te sluiten, echt een aanrader voor het bedrijfsmatig beheren van de social media activiteiten.

Plaats een reactie